Innlegg

Viser innlegg fra mai, 2026

Gammelt brodert duk blir til jakke

Bilde
 Jeg har vært dårlig til å dokumentere, jeg tok dessverre ikke bilde av den opprinnelige duken (antageligvis lin). Den ble kjøpt på loppis for 20 kr tror jeg, trolig i ubleket lin, og målte noe som 133 x 127 cm. Nydelig oppbrettskant på 5 cm rundt, sannsynligvis håndsydd. Men ved nærmere øyekast var den gulnet og litt flekkete, så jeg farget den og den ble nydelig marineblå. Neste steg var å finne hva jeg skulle lage med den! Til alle mine ideer hadde jeg for lite stoff. Til slutt klarte jeg å lage en enkel jakke, basert på Ingridjakke fra boka Sy med Ingrid&Ingrid (som jeg har sydd med kjipt stoff før ). den ble kortere, uten knapper, men jeg klarte å gjenbruke hele oppbrettkanten langs jakken og som en slags offiserkrage. Distribusjon av broderiene (nå ganske beskjedne pga fargingen) ble også nydelig med hovedvekt på ryggen, og på lommene (måtete skjøte den ene). Rene matematisk puslespill som tok flere dager å løsne, men veldig gøy da jeg fikk det til! Fargen er mye dypere,...

Ny linkjole - Lavendel Swing-kjole

Bilde
 Modellen kommer fra boken Ingunn Birkelund syr, som jeg måtte kjøpe etter å ha lånt fra biblioteket. Rene candy-eye bok! Men også enkle oppskrifter, som denne kjolen. Ikke heeeelt ferdig på bildet, men kommer etter hvert. Når været tillater det. Lurer på om jeg skal også lage et langt, knyttebelte som avveksling til det stive jeg har laget. Den mest usynlige glidelåsen jeg har sydd! Linstoff fra Ida Victoria.

Omslagskjole i lin

Bilde
  Denne har vært lenge under planlegging! Jeg kjøpte stoffet hos Ida Victoria i juli i fjor. Den er inspirert av Omlagsskjørtet fra boka FLID. Sy tidløse garderobeklassikere.  Jeg brukte monster til (rett) skjørt fra boken, men la til lommer (stikklommer fra boken Plagg som passer perfekt, Mari Melilot) . Toppen er en justert versjon av topp til Johanna-kjole til Melilot. Tilpasset min byste, med rett isteden for buet åpning, og forkortet ender til å passe på skjørtet. Jeg tegnet belegget feil ved skuldrene, men tror ikke det er så lett å se for et utrent øye.  Ganske så fornøyd, og det gikk radig å sy (etter nesten et år med planlegging, si). Neste gang må jeg prøve meg med Hong-Kong finish.

Josefinegenser II

Bilde
 Har laget en før, i silk mohair (to ulike blåfarger) og str. M. Denne er str S, laget i luksusgarn lilleGull fra Oslo Mikrospinneriet - fargen heter "Kjærlighet" - Dyp og sterk rød